Funkcje opakowania w branży e-commerce

E-commerce i odpowiedzialność za uszkodzenie przesyłki w transporcie

Rosnąca konkurencja w branży e-commerce wymusza na przedsiębiorcach internetowych takie podejście do biznesu, które pozwoli im utrzymać się na rynku. Wielu z nich zaczyna doceniać funkcje opakowania nie tylko jako materiału, który służy do zabezpieczania przesyłek. Jak się okazuje, jego rola w biznesie internetowym jest trudna do przecenienia. Co powinniśmy o nim wiedzieć?

Branża e-commerce wymaga myślenia wielokierunkowego i dostrzegania okazji tam, gdzie innym przedsiębiorcom się to nie udaje. Tak dzieje się między innymi w przypadku opakowań. Choć część przedsiębiorców widzi w nich wyłącznie materiał do zabezpieczania przesyłek na czas transportu, inni dostrzegają potencjał, który pozwala zyskać przewagę nad konkurencją.

Podstawowe funkcje opakowania

Choć o tym wiedzą wszyscy, nie można w tym miejscu nie wspomnieć o zabezpieczaniu towaru na czas transportu. Jest to podstawowa i najważniejsza funkcja opakowania, dzięki której możliwe jest prowadzenie biznesu w branży e-commerce. Zgodnie z prawem to przedsiębiorca odpowiada za uszkodzenia przesyłki w transporcie w przypadku, gdy klientem sklepu internetowego jest konsument. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy to konsument wybiera inny sposób dostawy przesyłki, niż może zaoferować sprzedawca. Tak więc w przeważającej większości przypadków za uszkodzenia towaru w transakcjach, w których stroną był konsument, będzie odpowiadał przedsiębiorca.

Zabezpieczanie przesyłek na czas transportu w taki sposób, by nie uległy uszkodzeniu, uświadamiają nam także inne, ważne funkcje opakowania. Poprzez wykorzystanie odpowiednich materiałów do pakowania i ochronę za ich pomocą transportowanego do klienta przedmiotu, sprzedawca zdobywa zaufanie kupującego. Zwiększa to szansę przedsiębiorcy na zdobycie lojalnego klienta, który powróci do niego w przyszłości.

Trochę o marketingu

Funkcje opakowania nie kończą się na pakowaniu i zabezpieczaniu towaru na czas wysyłki lub transportu. Jak się okazuje, opakowania są bardzo ważnym narzędziem marketingowym. Za ich pomocą przedsiębiorca może budować świadomość marki wśród klientów i poszerzać zasięg swojego działania. Wystarczy wspomnieć w tym miejscu, że zastosowana do zabezpieczenia kartonów tekturowych taśma z nadrukowanym logo pozostaje widoczna dla wielu osób pośredniczących w dostarczeniu przesyłki. Na końcu natomiast trafia do rąk odbiorcy, dzięki czemu jemu również nazwa marki lepiej zapadnie w pamięć.

W marketingu funkcje opakowania realizuje się poprzez umieszczanie grafik i treści o charakterze reklamowym na kartonach tekturowych, taśmach z nadrukiem oraz załączanie do przesyłek ulotek reklamowych. Nadruki mogą zwierać różne treści. Bardzo często jest to wyłącznie logo firmy, niekiedy spotkamy się też ze sloganem reklamowym, adresem mailowym przedsiębiorcy lub pełną nazwą firmy. Oryginalnym pomyłem, na który wpadła część przedsiębiorców internetowych, jest umieszczanie wewnątrz kartonów tekturowych humorystycznych wierszy lub życzeń, które mają poprawiać nastrój kupujących, a przy okazji pomóc im w zapamiętaniu marki firmy. W tym ostatnim przypadku możemy wspomnieć jeszcze jedną funkcje opakowania – rozweselanie klienta 🙂

Ocena

Dodaj komentarz

CommentLuv badge